Vlaamse overheid, 15 december 2006
Op voorstel van Dirk VAN MECHELEN, Vlaams minister van Financiën en
Begroting en Ruimtelijke Ordening en Kris PEETERS, Vlaams minister
van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, besliste de
Vlaamse Regering over de tracékeuze, de milderende
maatregelen/natuurcompensaties en de opmaak van een gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan voor een tweede spoorontsluiting onder
de Schelde, ook wel "Liefkenshoekspoortunnel" genoemd.
[...] De 'Liefkenshoekspoortunnel' betreft een nieuw aan te leggen goederenspoorlijn (spoorlijn 10) van 17 à 18 km, die de spoorbundel Zuid op de Linkerscheldeoever rechtstreeks verbindt met de spoorinfrastructuur op de Rechterscheldeoever, in het bijzonder met het vormingsstation Antwerpen-Noord en de bestaande goederenassen (spoorlijnen 12 en 27A via spoorlijn 11). Op termijn kan er op de Linkerscheldeoever ook een verbinding met spoorlijn 77 gemaakt worden richting Gent en Zeebrugge. Deze nieuwe spoorlijn 10 kruist ondergronds het Waaslandkanaal (via de bestaande Beverentunnel), de Schelde en het Kanaaldok B1-B2.
[...] Aangezien het project de aanleg van een spoorlijn voor
spoorverkeer over een lengte van 10 km en meer betreft, moet er
voor dit project een project-MER opgemaakt worden. Rekening houdend
met al de geformuleerde opmerkingen werd het definitief project-MER
"Tweede spoorontsluiting onder de Schelde" op 24 juli 2006 voor
beoordeling voorgelegd aan de dienst Milieueffectrapportering, die
het project-MER goedkeurde. Op basis van dit project-MER kan
worden besloten dat het alternatief met basistracé en zonder
dwarsing van de westelijke watergangen, mits realisatie van de
hieraan verankerde milderende en natuurcompenserende maatregelen,
als beste alternatief wordt voorgedragen. Uit de passende
beoordeling blijkt dat het project geen significante effecten heeft
op het habitatgebied, daar de spoorlijn ter hoogte van het
habitatgebied via een ondergrondse boring wordt aangelegd. Ook voor
het vogelrichtlijngebied blijkt uit de passende beoordeling dat de
instandhoudingsdoelstellingen van het gebied niet in het gedrang
komen door de uitvoering en de exploitatie van het
voorkeursalternatief, mits de in de passende beoordeling beschreven
milderende en natuurcompenserende maatregelen strikt worden
uitgevoerd. Het betreft hier de creatie van een natuurgebied
"Rietveld Kallo" en de realisatie van een beplante geluidswerende
volumebuffer tussen de spoorlijn en de Grote Watergang.
[...] "De Vlaamse Regering heeft het
dossier goed voorbereid en zich geëngageerd tot pré-financiering.
Met de principiële keuze van het tracé kan nu ook formeel gestart
worden met het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, dat de
ruimtelijke basis voor de Liefkenshoekspoortunnel legt" aldus
minister Dirk Van Mechelen. "Door de realisatie van de
Liefkenshoekspoortunnel zal op termijn een belangrijke bijdrage
worden geleverd in de ontsluiting van de goederenstromen op de
Linkerscheldeoever," aldus minister Kris Peeters.
Bron: Belga press releases