Nieuwe goederenspoortunnel Antwerpen

Vlaamse overheid, 15 december 2006

Op voorstel van Dirk VAN MECHELEN, Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening en Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, besliste de Vlaamse Regering over de tracékeuze, de milderende maatregelen/natuurcompensaties en de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor een tweede spoorontsluiting onder de Schelde, ook wel "Liefkenshoekspoortunnel" genoemd.

[...] De 'Liefkenshoekspoortunnel' betreft een nieuw aan te leggen goederenspoorlijn (spoorlijn 10) van 17 à 18 km, die de spoorbundel Zuid op de Linkerscheldeoever rechtstreeks verbindt met de spoorinfrastructuur op de Rechterscheldeoever, in het bijzonder met het vormingsstation Antwerpen-Noord en de bestaande goederenassen (spoorlijnen 12 en 27A via spoorlijn 11). Op termijn kan er op de Linkerscheldeoever ook een verbinding met spoorlijn 77 gemaakt worden richting Gent en Zeebrugge. Deze nieuwe spoorlijn 10 kruist ondergronds het Waaslandkanaal (via de bestaande Beverentunnel), de Schelde en het Kanaaldok B1-B2.

[...] Aangezien het project de aanleg van een spoorlijn voor spoorverkeer over een lengte van 10 km en meer betreft, moet er voor dit project een project-MER opgemaakt worden. Rekening houdend met al de geformuleerde opmerkingen werd het definitief project-MER "Tweede spoorontsluiting onder de Schelde" op 24 juli 2006 voor beoordeling voorgelegd aan de dienst Milieueffectrapportering, die het project-MER goedkeurde. Op basis van dit project-MER kan worden besloten dat het alternatief met basistracé en zonder dwarsing van de westelijke watergangen, mits realisatie van de hieraan verankerde milderende en natuurcompenserende maatregelen, als beste alternatief wordt voorgedragen. Uit de passende beoordeling blijkt dat het project geen significante effecten heeft op het habitatgebied, daar de spoorlijn ter hoogte van het habitatgebied via een ondergrondse boring wordt aangelegd. Ook voor het vogelrichtlijngebied blijkt uit de passende beoordeling dat de instandhoudingsdoelstellingen van het gebied niet in het gedrang komen door de uitvoering en de exploitatie van het voorkeursalternatief, mits de in de passende beoordeling beschreven milderende en natuurcompenserende maatregelen strikt worden uitgevoerd. Het betreft hier de creatie van een natuurgebied "Rietveld Kallo" en de realisatie van een beplante geluidswerende volumebuffer tussen de spoorlijn en de Grote Watergang.

[...] "De Vlaamse Regering heeft het dossier goed voorbereid en zich geëngageerd tot pré-financiering. Met de principiële keuze van het tracé kan nu ook formeel gestart worden met het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, dat de ruimtelijke basis voor de Liefkenshoekspoortunnel legt" aldus minister Dirk Van Mechelen. "Door de realisatie van de Liefkenshoekspoortunnel zal op termijn een belangrijke bijdrage worden geleverd in de ontsluiting van de goederenstromen op de Linkerscheldeoever," aldus minister Kris Peeters.

Bron: Belga press releases

home...