Railion pleit voor subsidieregeling voor stille remblokken

Railion, 22 september 2006

Minder treingeluid is een hot issue binnen de railsector. Op grond van geluidsoverlast zou de wetgever immers de capaciteit op het spoor kunnen beperken. Geluidsschermen helpen weliswaar, maar maatregelen aan de bron zijn uiteraard beter. Nieuwe typen remblokken moeten de geluidsoverlast van bestaande wagons reduceren. Railion test ze binnenkort uit.

Oneffenheden op wielen veroorzaken namelijk het meeste lawaai bij goederentreinen. Deze ontstaan doordat de gietijzeren remblokken bij het remmen het loopvlak van de wielen opruwen. Kunststof remblokken ruwen de wielen niet op, maar zijn wel stukken duurder omdat er een ander remsysteem voor nodig is.

Railion heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan de ombouw van een aantal testseries die uitstekend blijken te voldoen. Maar voor massale ombouw is gezocht naar een materiaal dat ook in bestaande remsystemen kan worden gebruikt. Dat materiaal – zogenaamd sintermateriaal – is inmiddels door een aantal Nederlandse railbedrijven ontwikkeld en onlangs als ‘LL-remblokken’ in Duitsland op verschillende typen goederenwagons met succes getest.

Dankzij deze gunstige testuitkomsten worden vanaf dit najaar in Nederland geluidmetingen bij reguliere treinen uitgevoerd door ProRail en NedTrain Consulting. Railiontreinen met LL-remblokken zullen vooral op trajecten in Zeeland en Brabant rijden. Voor deze – streng gecontroleerde - praktijkproeven wordt minimaal twee jaar uitgetrokken.

De internationale veiligheidseisen aan railmaterieel zijn zwaar en nieuwe materialen worden uitsluitend na grondige duurproeven toegelaten. Bovendien zoeken railvervoerders nog naar financieringsmogelijkheden voor deze, aanzienlijk duurdere, remblokken. Railion pleit daarom voor de ontwikkeling van een subsidieregeling die de vervoerders tegemoet komt en zo de Europese invoering van stille remblokken aanzienlijk zal versnellen.

Bron: www.railion.nl

home...