Verkiezingsprogramma's 2006
Elly Waterman, 15 oktober 2006
Als gebruikelijk heeft Geluidnieuws voor de verkiezingen van 22 november a.s.
de verkiezingsprogramma's van de belangrijkste partijen gescand op "geluid". Op
dit moment hebben 26 partijen zich aangemeld. Geluidnieuws heeft van 9 partijen
het programma bekeken.
N.B. inzendingen over andere partijen en commentaar is altijd welkom!
Natuurlijk bekijkt u het geheel, maar misschien bent u toch geinteresseerd in
de stellingnames over geluid. Zie eventeel ook het artikel over de
verkiezingen in 2002. Dan zal
u opvallen dat de aandacht voor geluidshinder nog minder is geworden dan vier
jaar geleden.
Bij voorbaat mijn excuses als mijn eigen mening wat te veel doorklinkt in de
samenvattingen. Het geheel van programma's stemt weinig optimistisch voor de komende vier jaar.
CDA
In het CDA programma komt geluid alleen voor in relatie tot luchtvaart:
Doorgroei van Schiphol is mogelijk in combinatie met wettelijk handhaafbare
maatregelen om de geluidsoverlast te laten afnemen. Er komt een nationaal kader
voor regionale vliegvelden..
PvdA
Bij de PvdA is alleen het geluid rond Schiphol belangrijk genoeg voor het nog
voorlopige
verkiezingsprogramma.
- Schiphol mag niet meer herrie maken. Schiphol kan dus alleen extra groeien
wanneer de geluidhinder afneemt door stillere vliegtuigen en vliegroutes. Ook
mensen in de wijdere omgeving van Schiphol moeten beter tegen geluidsoverlast
worden beschermd.
- Binnen de wettelijke grenzen worden omwonenden en Schiphol uitgenodigd om
samen plannen te ontwikkelen om de geluidhinder terug te dringen.
VVD
Het concept programma staat
hier.
- Over Schiphol schrijft de VVD: "Zo is er de gedachte Schiphol zich als
incheckpunt, met alle bedrijven en kantoren, op zijn plaats te laten, maar
start en landingsbanen naar zee te verplaatsen. Supersnelle verbindingen
zouden passagiers in vijf minuten naar het vliegtuig brengen. De
geluidsoverlast zou geheel verdwijnen. Bovendien komt onder de huidige
aanvliegroutes, waar het nu nog lawaaiig is, veel ruimte vrij voor woningbouw
en groene recreatie".
- Over "hufters" dat geluidsinstallaties in beslag genomen moeten worden.
SP
Verkiezingsprogramma nog niet beschikbaar.
Lijst 5 Fortuyn
Het verkiezingsprogramma met als titel "‘Dit is niet het land wat (sic)
ik voor mijn kinderen wil achterlaten’ staat
hier.
Niets over geluid, maar wat de LPF over milieu zegt spreekt boekdelen.
- De autorijder is er ook niet om de staatskas te spekken. Overbodige
kolderieke maatregelen om zogenaamd de verkeersveiligheid te handhaven of het
milieu te beschermen dienen naar de prullenbak te worden verwezen. Bescherming
van milieu is een groot goed, maar hoeft niet door te slaan in pesterij.
Immers, een beter milieu begint bij jezelf en hoeft niet van bovenaf opgelegd
te worden. Keuzes moeten per slot van rekening worden gemaakt, en-en bestaat
alleen in de utopische wereld van de inmiddels achterhaalde ideologie van het
collectivisme.
GroenLinks
Het programma met als titel Groei Mee staat
hier. Ook hier alleen geluid over Schiphol:
- De overlast en de milieuvervuiling van de luchtvaart worden drastisch
verlaagd.
Luchthavens in Nederland worden minder gebruikt voor overstappers. Schoner
vliegen wordt gestimuleerd door Europese en internationale afspraken over CO2-uitstoot.
Nederland voert milieu- en geluidsheffingen op vliegverkeer in. De belastingvrijstelling in
de Europese Unie
voor kerosine wordt opgeheven. Er komen harde geluidsnormen voor de directe én
wijde omgeving van Schiphol en andere (regionale) vliegvelden.
D66
Het
concept programma "Het gaat om Mensen" heeft 96 pagina's. Het woord geluid
scoort nul, evenals (voor de zekerheid) lawaai. Over Schiphol (waar milieu
veelal aan geluid wordt gelijkgesteld) "De komende vier jaar zal een
milieustelsel tot stand dienen te komen dat duurzame ontwikkeling van de
mainportfunctie van Schiphol mogelijk maakt". Groei voor alles, ook bij D66.
Over verkeer (Minder files en meer milieu) zegt D66 wel veel
meer dan de andere partijen:
- Verbetering bestaande wegen eerste keus. D66 kiest voor verbetering
en gerichte uitbreiding van bestaande wegen in plaats van nieuwe wegen.
Bestaande wegen kunnen worden verbreed om meer verkeer aan te kunnen.
- Geen doorgetrokken A6-A9 langs het Naardermeer. D66 is tegen deze
plannen en steunt een slimme variant over bestaande wegen, waarbij
luchtvervuiling wordt tegengegaan door overkapping van en verdieping van de (Gaasperdammer)weg.
Ook andere varianten die natuur en landschap respecteren, zoals een tunnel
onder het IJmeer, zijn denkbaar.
- Kilometerheffing vervangt motorrijtuigenbelasting. Naast
investeringen in Openbaar Vervoer en het bestaande wegennet moeten mensen ook
slimmer gebruik maken van de auto. D66 wil zo snel mogelijk een
kilometerheffing voor personenauto’s invoeren. Zo worden automobilisten die
niet per sé in de spits hoeven te rijden gestimuleerd op een ander moment
gebruik van de weg te maken. Hierdoor nemen de files af. Vieze auto’s worden
ook zwaarder belast dan schone. Introductie van deze heffingen moet de huidige
generieke motorrijtuigenbelasting vervangen zodat de kilometerheffing niet
leidt tot een verzwaring van de lasten.
- Schonere auto’s. Er dient in Europa een harde afspraak gemaakt te
worden voor schonere auto’s. Als dat te traag gaat, moet Nederland voorop
durven te lopen en strengere eisen stellen. Via de APK-keuring moeten binnen
tien jaar auto’s met een te grote uitstoot van de weg worden gehaald.
Automobilisten die een roetfilter aanbrengen op hun oude auto krijgen een
fiscaal voordeel.
- Woon-werkverkeer door bedrijf slimmer aangepakt. Bedrijven moeten
worden gestimuleerd om hun werknemers op slimmere wijze naar hun werk te laten
gaan. Flexibele werktijden, thuiswerken, nieuwe vormen van collectief vervoer,
gedeeld autogebruik en bevordering van de fiets dragen bij aan minder files.
- Overkappingen en ondertunneling in steden. De hinder van bestaande
tracés door steden moet worden weggenomen door overkappingen en ondertunneling.
Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor verbetering van bereikbaarheid, milieu én
ruimtelijke kwaliteit en spaart kwetsbare landschappen. De Gaasperdammerweg in
Amsterdam, maar ook de A2-traverse door Maastricht zijn plaatsen waar dit
mogelijk is.
Christen Unie
Ook dit
programma is nog voorlopig op 15 oktober. Een opvallend andere invalshoek
over geluid. Het programma van de Christen Unie kan als het meest "stille"
van de hier beschouwde programma's beoordeeld worden:
- Er worden geluidslimieten gesteld in voor het publiek toegankelijke
uitgaansgelegenheden, ter voorkoming van blijvende gehoorschade bij met name
jongeren.
- Uitgangspunt bij de aanleg van een nieuwe weg- en railinfrastructuur is om
versnippering van het landschap te voorkomen en inpassing in de bestaande
omgeving. Geluidswallen worden bij voorkeur ‘groen’ uitgevoerd.
- Schiphol kan zich tot 2012 op de huidige locatie ontwikkelen mits binnen
de huidige wettelijke normen van geluid, veiligheid en emissie. Om woonwijken
te beschermen tegen geluidsoverlast komen er meer handhavingspunten en mag
tussen deze punten niet gesaldeerd worden. Ook wordt een wettelijke
bescherming van het buitengebied opgesteld.
- Er komt een specifieke heffing voor de recreatieve luchtvaart (sportvliegtuigen)
en strengere geluidseisen voor circuit en parachutevluchten.
Over milieu in het algemeen onder andere:
- Milieueffecten en - risico’s worden expliciet betrokken bij afwegingen in
het economisch beleid. Beleidsadviserende instituten (zoals het CPB)
ontwikkelen hun analyse-instrumenten verder om in hun rapportering ook de
milieueffecten zichtbaar te maken.
- De overheid dringt de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven
krachtig terug. Met het oog daarop zullen publiek geformuleerde doelen worden
afgedwongen middels functionele eisen in plaats van gedetailleerde regelgeving.
Bij terugdringing van de regelgeving mag de beschermende werking van deze
regels voor mens en milieu niet uit het oog worden verloren.
SGP
Het
partijprogramma kent noch het woord geluid, noch lawaai. Milieu komt een
paar keer voor, maar heeft dan nauwelijks een relatie met geluidshinder. De
partij wil wel graag meer rust op zondag.
home...