Planbureau: Groei regionale luchthavens beperkt door geluidsoverlast

Ruimtelijk Planbureau, 14 september 2005

Met de opkomst van de goedkope luchtvaartmaatschappijen, zoals Easyjet of Ryanair, zal het vliegverkeer in de toekomst naar verwachting alleen maar toenemen. Een steeds groter deel van dat verkeer zal in Nederland op de regionale luchthavens terecht komen. Door hun strategische ligging in het dichtbevolkte Noordwest-Europa kunnen luchthavens als Lelystad, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam nog een grote vraag aantrekken.

De groei van de Nederlandse regionale luchthavens wordt momenteel vooral beperkt door de geluidsoverlast die de luchthavens met zich meebrengen. Overigens zouden de regionale luchthavens ook binnen de bestaande geluidscontouren kunnen groeien, bijvoorbeeld door de aan- en uitvliegroutes te veranderen, of door - via tarifering naar geluid - het gebruik van stillere vliegtuigen te stimuleren.

Uit de studie van het Ruimtelijk Planbureau blijkt dat de regionale luchthavens uiteindelijk vijf miljoen reizigers zouden kunnen bedienen. Dat is 12,5 procent van het totaal voor Nederland als geheel (veertig miljoen). In werkelijkheid werd in 2004 op deze vier vliegvelden 5,4 procent van de nationale passagiersstroom afgehandeld. Bovendien valt te verwachten dat de geluidsregulering, die de capaciteitsgroei op de regionale luchthavens belemmert, onder druk zal komen te staan.

Een nadere studie van de vliegvelden van Rotterdam en Lelystad in de vorm van twee ontwerpateliers laat daarbij zien hoe met ruimtelijke analyses en creatieve ontwerpen een slimme afweging tussen economie en geluid te maken is.

Het Ruimtelijk Planbureau publiceerde 'Verkenning regionale luchthavens' op 14 september. Het rapport is hier als PDF te downloaden.

Bron: website http://www.ruimtelijkplanbureau.nl

home...