Betuweroute en geluid - stand van zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 19 april 2005

In de 17e voortgangsrapportage over de Betuweroute komt veel "geluid" aan de orde.

evaluatie bronbeleid geluid

In het Tracébesluit is opgenomen dat in 2003 een evaluatie plaatsvindt naar de voortgang in de vermindering van de geluidsproductie van goederentreinen en spoorbaan (bronreductie-beleid). Deze evaluatie is in de tweede helft van 2004 door de «Commissie van Onafhankelijke Deskundigen ten aanzien van de Evaluatie van het Bronbeleid Geluid Spoor» afgerond. Het advies van de commissie is op 2 december 2004 aan de Tweede Kamer aangeboden. Voorafgaand aan een definitieve beslissing over het al dan niet plaatsen van de extra schermen langs de Betuweroute, wordt het advies - zoals aangegeven in de aanbiedingsbrief bij het rapport - juridisch getoetst. De resultaten van de toetsing en een afgewogen beslissing omtrent het al dan niet plaatsen van de schermen worden medio 2005 verwacht.

In EU-verband is in november 2004 een eerste belangrijke stap gezet naar versterking van het Europees bronbeleid voor geluid en spoorverkeer. Onder de werking van de EU-richtlijn interoperabiliteit spoor (2001/16/EG) zijn bindende geluidsnormen voor nieuw rollend materieel vastgesteld die er in de praktijk toe leiden dat nieuwe (en gereviseerde) goederenwagons kunststof remblokken moeten voeren, en daardoor minder lawaai maken. Publicatie van deze normen volgt spoedig. De normstelling en de effecten daarvan, worden over een aantal jaren geëvalueerd. De nu vastgestelde normstelling omvat overigens niet de verplichting om reeds bestaande goederenwagons massaal voortijdig van deze nieuwe remblokken te voorzien. De geluidsreducerende effecten zullen dus pas in de loop der jaren merkbaar worden.

bouwlawaai

De bouw van de geluidsschermen heeft over de gehele linie genomen nauwelijks tot klachten geleid, evenmin als de aanleg van de sporen, die vrijwel geruisloos verloopt: het aantal klachten is verwaarloosbaar.

geluidshinder Havenspoorlijn

Door de uitbreidingen van de Havenspoorlijn moeten in een aantal gemeenten de zogenoemde Besluit Geluidshinder Spoorwegen (BGS)-procedures worden doorlopen. Het betreft de (deel)gemeenten Westvoorne, Rozenburg, Brielle, Spijkenisse, Hoogvliet, Pernis en Albrandswaard. Aanpassingen op de Havenspoorlijn leiden namelijk naar verwachting tot overschrijding van de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) voor railgeluid op de gevels van woningen langs het spoor. In die gevallen waar de geluidsbelasting deze voorkeursgrenswaarde overschrijdt, worden geluidswerende voorzieningen getroffen of dienen ontheffingen te worden verleend, al dan niet in combinatie met isolatiemaatregelen aan de gevels van woningen. De BGS-procedures (artikel 19 Besluit Geluidshinder Spoorwegen) voor de gemeenten Albrandswaard en Brielle zijn inmiddels doorlopen. Met Albrandswaard is gesproken over het optimaliseren van het voorstel geluidsschermen.

Wanneer instemming wordt bereikt start een nieuwe BGS-procedure om de nieuwe maatregelen vast te stellen. De onderhandelingen met Albrandswaard over isolatie van woningen lopen nog. Met Westvoorne, Hoogvliet en Pernis zijn de procedures in gang gezet. In december 2004 is het convenant met de Gemeente Rozenburg ondertekend. Hierin staan afspraken met betrekking tot het geluidsniveau.

De Verlegde Havenspoorlijn is in maart 2004 in gebruik genomen, waardoor in de Rotterdamse woonwijken Pendrecht en Lombardijen de geluidsoverlast vanwege de goederentreinen flink is afgenomen. De bovenbouw van de Kortsluitroute wordt voorjaar 2005 aanbesteed, inclusief de geluidsschermen.

Calandbrug

Uit onderzoek is gebleken dat de Calandbrug moet worden versterkt om enerzijds de geplande geluidswerende voorzieningen aan te kunnen brengen, en anderzijds om het treinverkeer tot 2020 af te kunnen wikkelen. Rijkswaterstaat heeft ProRail opdracht gegeven de versterkingsmaatregelen aan de brug te ontwerpen en deze in combinatie met de geluidsmaatregelen te realiseren. Het aanbestedings-traject start begin 2005; gunning wordt zomer 2005 voorzien. Naar verwachting kunnen de maatregelen binnen het beschikbare budget en binnen de planning worden uitgevoerd.

rangeerterrein Kijfhoek

Na het vorkviaduct is medio 2004 de Noordelijke fly-over opgeleverd. Beide zijn voorzien van sporen en bovenleiding en eind november 2004 in gebruik genomen. De geluidsschermen op Kijfhoek zijn vrijwel gereed. Naar verwachting kunnen alle werkzaamheden op Kijfhoek in april 2005 worden afgerond. Wanneer het werkterrein is ontmanteld kunnen de laatste geluidsschermen worden geplaatst.

Sophiatunnel

Bij de Sophiatunnel ligt de Vinexlocatie Volgerlanden. In de directe omgeving van de tunnel is ook woningbouw gepland. Op dit moment speelt de discussie over de mogelijke effecten van laag frequent geluid. Aan TNO is opdracht gegeven de spoortunnel nader te onderzoeken en de bouwplannen nabij de tunnel te toetsen op gevoeligheid voor laag frequent geluid. Indien nodig zal TNO adviezen geven over mogelijke maatregelen aan de tunnel en aanpassingen aan de bouwplannen.

Of, en de mate waarin een mogelijk effect kan optreden, hangt af van ondermeer de afstand tot de tunnel, de bodemeigenschappen en de geplande woningconstructies. TNO zal de resultaten van dit aanvullende onderzoek in het voorjaar van 2005 gereed hebben. De betrokken partijen begeleiden gezamenlijk het TNO-onderzoek en zullen de oplossingen nader uitwerken.

Bron: vie Nieuwsbank

home...