Handhaving en geluidsplafond spoor in gemeente Kapelle

Gemeente Kapelle, 13 januari 2005

De gemeente Kapelle en ProRail hebben een constructief overleg gehad over onder meer de te nemen geluidsmaatregelen langs het spoor in Kapelle. De gemeente heeft hierover inmiddels contact opgenomen met BAS, de Belangenvereniging Aanwonenden Spoor en met de heer Ortelee, bewoner van het aan het spoor gelegen Stationsgebouw. Naar aanleiding van deze gesprekken en het overleg dat 5 januari jongstleden plaatsvond, heeft het college besloten een collegebesluit over het al dan niet handhaven uit te stellen tot begin februari.

ProRail heeft de toezegging gedaan dat er uiterlijk 1 februari duidelijkheid wordt gegeven over de haalbaarheid van het vroeg in het aanlegtraject Sloelijn plaatsen van raildempers op het spoor. Een en ander is onder meer afhankelijk van de beschikbare middelen voor het project en het schuiven in de planningen voor vernieuwing van het spoor. Mocht het mogelijk zijn om de raildempers langs dit traject vroegtijdig in het project te plaatsen, dan zal dit op zijn vroegst in mei 2006 aan de orde zijn.

Isolatie

Waar mogelijk wil de gemeente verbeteringen voor de burger realiseren. De woning van de heer Ortelee, de sterkst belaste aan het spoor gelegen woning, wordt nog deze maand bouwkundig opgenomen. Wanneer het financieel verantwoord is wordt het huis voor de zomer geïsoleerd. De isolatie gaat dan deel uitmaken van het al lopende isolatieproject voor de aanwonenden van het spoor. Dit project wordt voor de bouwvakvakantie afgerond. Als het gaat om de geluidssanering van woningen in Kapelle heeft de gemeente de verantwoordelijkheid om hier maatregelen te treffen. Omdat er waarschijnlijk in individuele gevallen maatregelen worden getroffen die ProRail in een later stadium (in het kader van de aanleg Sloelijn) vervolgens niet meer hoeft te treffen, heeft ProRail een toezegging gedaan dat de organisatie zich voor deze gevallen wil inzetten om een bijdrage te leveren aan de sanering.

Voor wat betreft geluidssanering aan de Zeeuwse lijn (start voorzien in 2007) gaat het gewijzigde ontwerp uit van de aanleg van stiller spoormateriaal (betonnen dwarsleggers ipv houten) en raildempers. Door hiermee te werken zijn er aanzienlijk minder geluidsschermen nodig langs het spoor en bovendien kunnen de noodzakelijke schermen veel lager zijn. Waarschijnlijk kan het gebruik van betonnen dwarsleggers en het plaatsen van raildempers voor de gemeente Kapelle betekenen dat er helemaal geen geluidsschermen nodig zijn.

geluidsproductieplafond

De ministeries van V&W en VROM hebben besloten om in het kader van het project Sloelijn bij wijze van pilot een (bindend) geluidsproductieplafond in te stellen in plaats van het BGS (Besluit Geluidhinder Spoorwegen). Dit betekent dat omwonenden een garantie krijgen dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid geluid mag worden veroorzaakt. Het instellen van dit plafond gebeurt – uiteraard afhankelijk van het verloop van de planning van de aanleg van de Sloelijn – uiterlijk in 2008. Overigens speelt de roep om handhaving en het al dan niet gevolg hieraan geven vanuit de gemeente Kapelle rondom het BGS en niet rondom het geluidsproductieplafond (Zeeuwse Lijn).

 Bron: website gemeente Kapelle

home...