Aanpak geluidsoverlast regioluchthavens

Het Nederlands Dagblad, 11 maart 2004

STRAATSBURG/BRUSSEL - Ook regionale luchthavens als Rotterdam, Maastricht, Groningen en Eindhoven moeten een plan maken tegen de geluidsoverlast. Nederland handelt in strijd met EU-regels als dat niet gebeurt voor juli volgend jaar.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, kan Nederland dan voor de EU-rechter in Luxemburg dagen, waardoor ook schadeclaims mogelijk zijn. Dat antwoordt Europees milieucommissaris Wallström op vragen van GroenLinks-europarlementariër De Roo.

De regionale luchthaven van Lelystad valt vooralsnog onder de limiet van 50.000 opstijg- of landbewegingen per jaar, die geldt als graadmeter voor het opstellen van een geluidsplan. De overheid heeft tot nu toe alleen een geluidsplan opgesteld voor Schiphol, omdat zij zegt dat maatregelen of plannen niet nodig zijn voor regionale vliegvelden.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer houdt Nederland zich aan de afspraken. Eens per vijf jaar moet Nederland volgens de Europese richtlijn omgevingslawaai rapporteren over hoe het omgevingsgeluid rond grote luchthavens in de gaten gehouden wordt. ,,Wij hoeven dat alleen voor Schiphol te doen'' aldus de woordvoerster. Zij voegt daar aan toe, dat grote steden zelf ook een dergelijk geluidsrapport moeten uitbrengen. Dat steden als Rotterdam en Eindhoven in die overzichten de geluidsoverlast van hun luchthavens in kaart brengen, sluit zij niet uit.

Bron: website Nederlands Dagblad, www.nd.nl, overgenomen met toestemming

home...