Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 18 augustus 2003
Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat en haar ambtgenoot van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu hebben het werkplan van de Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid goedgekeurd. In het plan staat beschreven hoe de commissie haar werkzaamheden gaat uitvoeren.
In het kort komt het erop neer dat voorstellen worden geformuleerd voor een aanvullend handhavingsysteem voor vliegtuiggeluid in het buitengebied en voor het meten van vliegtuiggeluid, zo schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. Verder zal de commissie suggesties doenvoor de evaluatie van de overgang naar de nieuwe Europese geluidsmaten op basis van de geluidbelasting 2000 tot en met 2006.
Het buitengebied is voor de geluidbelastingsmaat Lden het gebied tussen de 35 en 20 Ke contouren en voor de geluidbelastingsmaat Lnight het gebied tussen de 26 en 20 dB(A) LAeq-nacht contouren, voor het verkeersscenario dat voor de bepaling van de grenswaarden in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol LVB is gebruikt.
De Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid is in mei dit jaar geïnstalleerd. Staatssecretaris Schultz van Haegen heeft de commissie gevraagd snel aan de slag te gaan. Leden van de commissie zijn
Het werkplan bevat onderstaande hoofdlijnen
|
Omschrijving |
Indicatie gereed kwartaal/jaar |
Het handhavingssysteem in het buitengebied |
|
|
|
Onderzoek naar mogelijkheden voor de systematiek van handhaving in buitengebied. |
1e / 2004 |
|
Uitwerking van elk van die mogelijkheden, waaronder aantal en ligging van handhavingspunten in het buitengebied. |
1e / 2004 |
|
Methodiek voor het stellen van grenswaarden in het buitengebied. |
1e / 2004 |
|
Bescherming van de omwonenden van Schiphol tegen geluid. |
2e / 2004 |
|
Flexibiliteit van het gebruik van Schiphol door de sector. |
2e / 2004 |
|
Flexibiliteit ten aanzien van afspraken in de CROS. |
2e / 2004 |
|
Geschiktheid van de systematiek voor toepassing van geluidmetingen. |
1e / 2004 |
|
Mogelijke rol van monitoringspunten |
1e / 2004 |
De rol van geluidmetingen in de handhaving |
|
|
|
Onderzoek naar mogelijkheden voor het doel van geluidmetingen in de handhaving. |
2e / 2004 |
|
Uitwerking van het meetsysteem voor elk van die mogelijkheden, waaronder: wat wordt gemeten, waar, hoe en hoe vaak. |
2e / 2004 |
|
Omvang en oorzaak van verschillen tussen meten en rekenen. |
3e / 2004 |
|
Verbetering van de kwaliteit van de berekeningswijze. |
3e / 2004 |
|
Toepassing van de “buitengewone weersomstandigheden” clausule in het LVB bij geluidmetingen. |
2e / 2005 |
|
Concretiseren, objectief ‘meetbaar’ maken en implementeren van het criterium, dat de overgang van rekenen naar meten de ontwikkelingsmogelijkheden van de luchtvaart zal verkleinen noch verruimen. |
2e / 2005 |
|
Mogelijkheden van toepassing van het NOMOS geluidmeetnet. |
4e / 2003 |
|
Noodzaak en mogelijkheden van proefmetingen. |
PM |
Communicatie |
|
|
|
Opstellen communicatieplan |
4e / 2003 |
Bij voorbaat gaat de commissie al in op de mogelijke complexiteit van geluidsmetingen en de verschillen met berekeningen:
Rekenmodel |
Geluidmetingen |
Standaard atmosferische omstandigheden: zeeniveau volgens de internationale standaardatmosfeer, dat wil zeggen: luchtdruk 1013 hPa; luchtdichtheid 1,225 kg/m3; temperatuur 15° C; relatieve vochtigheid 70%; geen neerslag; geen wind; geen temperatuurinversies; enz. |
Werkelijke atmosferische omstandigheden die afwijken van het rekenmodel en die bovendien sterk variabel zijn, waardoor:
anders zijn dan volgens het rekenmodel. |
Een onbebouwde omgeving (“kort grasland”). |
Wel bebouwing, waardoor allerlei afschermingen en reflecties kunnen optreden |
Vliegtuigtypen ingedeeld in categorieën. |
Meten aan het vliegtuig dat tijdens de meting voorbij vliegt. |
Bron: website Ministerie van Verkeer en Waterstaat, http://www.minvenw.nl, lees hier het werkplan (word document)