Provincie: Meer vliegverkeer Lelystad mag niet leiden tot problemen geluidoverlast

Provincie Flevoland, 15 januari 2003

De provincie Flevoland vindt het niet acceptabel dat uitbreiding van Luchthaven Lelystad ten koste gaat van woningbouw in de Lelystadse wijk De Landerijen. Ook de toename van geluidsoverlast voor de reeds bestaande woningen in De Landerijen vindt de provincie te groot. Op dit moment liggen de Planologische Kernbeslissing (PKB) en de Milieu Effect Rapportage (MER) ter inzage, die uitbreiding van de luchthaven mogelijk moeten maken. De provincie heeft haar kritische opmerkingen bij deze PKB/MER in een inspraakreactie verwoord.


Cartoon: Kjell 't Hoen

De PKB en MER die ter inzage liggen zijn nodig om de zogenaamde uitbreiding fase 2 van het vliegveld in Lelystad mogelijk te maken. Die uitbreiding houdt in dat het kleine vliegverkeer kan groeien van 121.000 vliegbewegingen nu naar 164.300 in 2015, terwijl het grote vliegverkeer groeit van 29.900 naar 74.100 (waarvan 30.200 helicopterbewegingen). Daarvoor wordt de bestaande baan verlengd van 1250 tot 2100 meter en wordt op 210 meter van de hoofdbaan een parallelle grasbaan aangelegd van 900 meter.

reactie provincie op PKB en MER

De provincie Flevoland geeft in haar reactie op PKB en MER aan dat ze blij is dat nu duidelijk is dat dankzij de uitbreiding de luchthaven rendabel geëxploiteerd kan worden, zonder dat dit leidt tot een fors toename van milieuoverlast. Maar bij de concrete uitwerking van de uitbreiding, plaatst de provincie wel een aantal kritische kanttekeningen.

Het belangrijkste bezwaar van de provincie betreft de uitwerking van de geluidscontour voor kleine vliegtuigen, waaruit blijkt dat het bouwen van nieuwe woningen in De Landerijen in Lelystad niet mogelijk is, omdat daar in de toekomst teveel geluidsoverlast optreedt. Deze geluidscontour staat daarmee de bouw van 700 woningen in de weg en dat vindt de provincie Flevoland onaanvaardbaar. Daarom wil de provincie dat er een overzicht komt waarin mogelijkheden staan aangegeven om de geluidshinder door het kleine vliegverkeer te verlagen.

De provincie plaats verder vraagtekens bij de capaciteit van de twee banen die niet onafhankelijk van elkaar zijn te gebruiken omdat ze te dicht bij elkaar liggen (ca. 210 meter). De provincie wil weten of de capaciteit van de twee banen wel voldoende is om de toename van het aantal vliegbewegingen aan te kunnen.

Oostvaardersplassen

Een ander aandachtpunt voor de provincie is het natuur- en stiltegebied Oostvaardersplassen. De provincie vraagt een no fly zone voor dit gebied in te stellen, wat eerder is toegezegd door de minister van Verkeer en Waterstaat.

Bron: Via Nieuwsbank

 

home...