Nieuwe banenstelsel Schiphol volledig in gebruik

Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group, 1 november 2003

Vanaf 1 november 2003 is het nieuwe banenstelsel van Schiphol, inclusief de Polderbaan, volledig in gebruik. Er wordt hierdoor nu meer in noord-zuid en zuid-noord richting en minder in oost-west of west-oost richting gevlogen. Dit houdt in dat minder gevlogen wordt over dichterbevolkte gebieden, zoals Amsterdam-Buitenveldert en Amstelveen, maar meer over andere, minder dichtbevolkte gebieden ten noorden en zuiden van de luchthaven. Met het volledig operationeel worden van het nieuwe banenstelsel daalt het maximale aantal woningen in het meest geluidbelaste gebied rond Schiphol – de voormalige 35 Ke-zone – van 15.000 naar 10.000 en wordt voldaan aan een van de belangrijkste eisen van de nieuwe Wet luchtvaart.

Vanaf genoemde datum worden de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, bij normale weersomstandigheden, in de piekperioden gelijktijdig gebruikt voor starts naar, of landingen vanuit, het noorden. De Zwanenburgbaan wordt dan ingezet als tweede start- of landingsbaan naast de Polderbaan. Buiten de piekperioden wordt de Zwanenburgbaan overdag in principe niet meer gebruikt en ’s nachts is deze baan in principe gesloten voor gebruik van en naar het noorden.

Website over banenstelsel vernieuwd

De informatie op www.schiphol.nl/polderbaan  is vernieuwd. Op deze site kunnen omwonenden informatie vinden over de consequenties van de Polderbaan en het nieuwe banenstelsel voor hun specifieke gemeente. Via de rubriek ‘Het nieuwe banenstelsel en uw woonplaats’ en het vervolgens selecteren van een gemeente, wordt voor 32 gemeentes rond Schiphol informatie gegeven over baangebruik en routes. De pagina biedt tevens de mogelijkheid om door te klikken naar kaarten die de uitvliegroutes van de start- en landingsbanen laten zien.

Bron: www.schiphol.nl

home...