Toch meer meetpunten rond Schiphol

door de redactie, 1 september 2001

De Tweede Kamer heeft begin juli aan de minister van Verkeer en Waterstaat, mw. Netelenbos, gevraagd om aanvullend onderzoek naar een goed meetsysteem voor de geluidhinder rond Schiphol. Met dit advies denkt de Kamer een beter gefundeerd oordeel te geven over de gevolgen van de nieuwe Wet Luchtvaart. Oorspronkelijk leek het erop dat dit verzoek door de minister zou werd genegeerd.

Met name Groen Links wil voorkomen dat het nieuwe meetsysteem een soort 'gatenkaas' wordt waar vliegtuigen tussen de meetposten doorvliegen en de gemeten overlast nauwelijks de werkelijke overlast weergeeft.

In haar reaktie geeft de minister aan dat inderdaad vertraging is opgetreden in de verwerking van berekeningsresultaten van het NLR. Door het NLR is ten behoeve van het concept MER onderzoek uitgevoerd, mede ter toetsing van de gelijkwaardigheid van het nieuwe geluidstelsel en de werking ervan.

Kleine kans op overschrijdingen buiten contour

Volgens de minister blijkt uit alle berekeningen dat het stelsel in zijn gecombineerde werking van elementen, voldoet aan de criteria van gelijkwaardigheid als geformuleerd in de Richtlijnen MER.

Verder heeft het NLR in zijn rapportage in beeld gebracht hoe, populair uitgedrukt, simulaties van het vliegverkeer, hoe weinig realistisch soms ook, zouden uitwerken op de bescherming van het gebied buiten de 58 Lden contour. Daaruit bleek een hele kleine kans op meer dan 58 Lden in woongebieden buiten die contour.

Extra handhavingspunten in stillere gebieden

Om iedere twijfel over een gelijkwaardige bescherming weg te nemen, maar ook om tegemoet te komen aan mogelijke gevoelens van onrust in die bewuste woongebieden heeft mw. Netelenbos samen met de minister van VROM besloten tot een aantal aanvullende handhavingspunten. Hiermee wordt ook aangesloten bij de vele adviezen en vragen om meer punten. 

In aanvulling op de reeds voorgenomen 50 handhavingspunten (voor etmaal en nacht tezamen), zullen er naar verwachting voor het etmaal 15 tot 30 aanvullende handhavingspunten worden geselecteerd en voor de nacht 10 tot 20 handhavingspunten. De aanvullende handhavingspunten voor het etmaal zijn gelegen in het gebied tussen de Lden-equivalenten van 35 en 20 Ke. Die voor de nacht zijn gelegen in het gebied tussen de Lnight-equivalenten van LAeq-nacht 26 en 20 dB(A). De punten zullen zijn gelegen in woongebieden.

De geluidbelasting in deze punten zal worden geregistreerd en gehandhaafd en de feitelijke opgetreden geluidbelasting zal door de Handhavingsdienst Luchtvaart worden gepubliceerd. Deze gegevens kunnen daarmee ook het door velen gewenste beeld geven van de geluidbelasting in een ruimer gebied rond Schiphol en ook een rol spelen als monitoringgegevens ten behoeve van het overleg tussen sector en omgeving.

Bronnen:  persbericht Groen Links van 28 augustus 2001, brief minister Netelenbos van 31 augustus 2001

home...