Ontwerp Tracébesluit Betuweroute Zevenaar

door de redactie, 21 april 2001

In haar brief aan de Tweede kamer van 17 april 2001 biedt de Minister van Verkeer en Waterstaat mw. Netelenbos het Ontwerp-Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) aan.

Aanleiding voor het uitbrengen van dit Ontwerp-Tracébesluit is de uitspraak van de Raad van State van 25 juli 2000. De Raad van State heeft in die uitspraak het Tracébesluit Betuweroute 1998-3 (Zevenaar) gedeeltelijk vernietigd, voor zover het de wachtsporen in de gemeente Zevenaar betreft. Het geluid van de op het wachtspoor stilstaande treinen moest worden opgeteld bij het geluid van de doorgaande treinen. Tegelijkertijd is uitgegaan van de meest recente inzichten voor de prognose van het treinverkeer over de reizigersspoorlijn richting Duitse grens, die hier parallel loopt aan de Betuweroute. Dit heeft geleid tot beperkte veranderingen van de geluidmaatregelen en een aantal nieuwe hogere waarden.

Overeenkomstig art. 11 lid 3 van de Gewijzigde Tracéwet, zijn de ministers van V&W en VROM van plan de in de toelichting van dit OTB opgenomen nieuwe hogere waarden als onderdeel in het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) vast te stellen. Hiermee zullen de eerder door de Provincie Gelderland verleende hogere waarden voor de betrokken woningen hun betekenis verliezen. 

Het Ontwerp-Tracébesluit ligt met ingang van 17 april 2001 tot en met 12 juni 2001 ter inzage. In deze periode kan een ieder schriftelijke bedenkingen tegen het ontwerp-besluit inbrengen.

Indien de binnengekomen reacties geen aanleiding geven het tracé te wijzigen, zal zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen vijf maanden na het uitbrengen van dit ontwerp-besluit, het Tracébesluit Betuweroute 2001 (wachtsporen Zevenaar) overeenkomstig worden vastgesteld en u worden toegezonden.

Bron: lees de volledige brief op de website Ministerie van Verkeer en Waterstaat

home...